شمع خودرو

شمع سوزنی و ساختار

شمع های سوزنی

الکترود مثبت این شمع ها به شکل سوزن  نوک تیز است و این خاصیت باعث می شود که جرقه حاصله از شمع بسیار دقیق، در راستای سیلندر و خیلی قوی تر از یک شمع معمولی باشد.

زمانی که جرقه قوی تر باشد شعله حاصله از انفجار بزرگتر و در نتیجه بنزین داخل سیلندر بطور کامل سوخته، تمامی انرژی آن آزاد می شود.

ساختار و کاربرد شمع های سوزنی

در این مدل شمع اگر بخواهیم در مورد ساختار آن صحبت کنیم متوجه خواهیم شد که در این شمع ها الکترود مثبت آن به صورت یک سوزن خیاطی با نوک تیز می باشد و این ساختار باعث می شود تا دقت جرقه بسیار بالا رفته و آن را در راستای سیلندر قرار دهد.

جالب است بدانید، این شمع ها به قدری قوی هستند که قابل قیاس با شمع های ساده و معمولی نیستند. این خاصیت شمع ها به سیلندر ماشین شما این امکان را می دهد تا بنزین در آن به صورت کامل سوخته شده و تمامی انرژی موجود در ترکیب بنزین به طور تمام و کمال آزاد شود.

مواد سازنده شمع های سوزنی

اغلب افراد از شمع های سوزنی به خاطر کارایی های آن از آن استفاده می کنند و آن ها معمولا از دو نوع آلیاژ ساخته شده اند و هر کدام از آن ها دارای خواص ویژه ای می باشند.

شمع های سوزنی با دو نوع آلیاژ تولید و روانه بازار می شوند:

  • شمع های پلاتینیوم (G-Power)

در این مدل شمع های سوزنی آلیاژی که مورد استفاده قرار می گیرد در ترکیب خود دارای فلز پلاتین می باشد و در مقایسه با فلز ایریدیوم مقاومت حرارتی کمتری دارد که مقاومت حرارتی آن حدود 2500 درجه سلسیوس است.در این شمع پلاتینیومی الکترودها از پلاتینیوم ساخته می شوند و در نتیجه مقاوت گرمایی بالاتری دارند. بنابراین شمع های پلاتینیومی از طول عمر بیشتری نسبت به شمع های نیکلی برخوردارند. البته مقاومت حرارتی بالا باعث می شود تا در سر شمع هیچ گونه افت پتانسیلی رخ ندهد و شدت جرقه مانند قبل یکسان باقی بماند. این شمع ها تقریبا حدود 100000 کیلومتر عمر مفید دارند.

در شمع موتور پلاتینیومی الکترود مثبت به شکل سوزنی است که موجب افزایش کیفیت جرقه زنی می شود. اگرچه قیمت این نوع شمع بالاتر است اما تاثیر محسوسی در افزایش راندمان موتور، کاهش مصرف سوخت و بالا رفتن شتاب خودرو دارد.

  • شمع های ایریدیوم (Iridium)

در شمع هایی که به وسیله این نوع آلیاژ ساخته می شوند از فلز ایریدیوم با مقاومت حرارتی نزدیک به 4000 درجه سلسیوس به کار برده می شود. البته نکته مفید دیگر در مورد این شمع ها این است که الکترود منفی آن، از نقطه ای پلاتینی می باشد و باعث می شود بالاترین درجه از جرقه در شمع ها ایجاد شود. این شمع ها با توجه به میزان سوخت مصرفی خود و ساختار خاص خود، حدود 150000 کیلومتر عمر مفید دارند ولی در اکثر مواقع با استفاده ازمکمل های اکتان می توان این میزان عمر مفید را افزایش داد.

تفاوت آتش جرقه یک شمع با الکترود مسطح معمولی و الکترود سوزنی از جنس ایریدیوم در تصویر زیر (عکس سمت راست) نمایش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *