شمع خودرو

عیب یابی شمع خودرو

عیب یابی شمع خودرو

هر شمع با توجه به نوع آن دارای یک طول عمر خاص می باشد که پس از سپری شدن این مدت زمان باید نسبت به جایگزینی آن اقدام نمود. اما گاهی به دلیل انباشت رسوبات حاصل از اشتعال در سر الکترودها و کثیف شدن آنها و یا جرقه زنی نادرست و از بین رفتن الکترودها، نیاز به تعویض شمع خودرو پیش از طی کردن طول عمر تعیین شده توسط سازنده خواهد بود.

در این مواقع خودرو به صورت مناسب کار نخواهد کرد و به نوعی دچار بدسوزی می گردد. عملکرد نادرست یکی از شمع ها باعث می شود که سیلندر مربوطه سوخت را بطور ناقص بسوزاند و در نتیجه باعث افزایش آلایندگی محیط زیست  و در نتیجه صدمه به قطعات موتور گردد.

 

 چه عواملی باعث می شود که شمع ها خراب شوند؟

جرقه زنی به مرور زمان موجب از بین رفتن تدریجی الکترود شمع موتور خودرو می شود. این فرسودگی آنقدر ادامه پیدا می کند تا آن که الکترودها توان ایجاد جرقه و اشتعال مخلوط سوخت و هوای میان خود را نداشته باشند. فرسودگی شمع ها به طور مستقیم بر عملکرد و راندمان موتور خودرو اثر می گذارد و مصرف سوخت آن را نیز افزایش می دهد.

  • درجه حرارت زیاد

شاید یکی از رایج ترین دلایلی که باعث کوتاه شدن عمر مفید شمع های سوزنی می شود، بالا رفتن درجه حرارت آنها از حد استاندارد باشد و این بالا رفتن درجه حرارت هم می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد.

  • کثیف شدن قطعه ای از شمع به خاطر افزایش کربن

یکی از حساس ترین بخش های شمع که اختلال در ساختار آن می تواند مشکلاتی جدی را برای شمع بوجود بیاورد سر شمع می باشد چون وقتی روی آن به وسیله مقدار زیادی از کربن پوشیده شود، می تواند عمر قطعه مورد نظر را کاهش بدهد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از فیلتر هوای مناسب استفاده کرده و جلوی انتقال سوخت آلوده را گرفت.

  • نشت کردن بیش از حد روغن

دلیل دیگری که برای خراب شدن زود هنگام شمع و یا حتی کاهش طول عمر آن وجود دارد، آلوده شدن شمع با روغن می باشد.

به منظور جلوگیری از بروز این مشکل باید هر چند وقت یک بار درزبندی قطعه ها را مورد بررسی قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *