شمع خودرو

چگونه متوجه علائم تعویض شمع خودرو شویم؟

در حین رانندگی با دیدن یک سری از موارد مانند کم شدن راندمان  موتور و حتی خام سوزی در هنگام شتاب گرفتن، متوجه می شوید که باید یک شمع مناسب تهیه کرده و  شمع قدیمی را تعویض کنید.

در ضمن با دیدن تغییرات فیزیکی  و چک کردن ظاهری روی این قطعه هم می توان به زمان تعویض آن پی برد. در واقع این چینی عایق  شمع است که دارای شکل ظاهری  نامطلوب می شود و خبر از تعویض شمع می دهد زیرا چینی ها شمع به طور معمول و در حالت طبیعی دارای رنگی خاکستری ، قهوه ای و یا زرد می باشد و روی آن ها هیچ اثری از آلودگی و لکه های رنگی  را مشاهده نمی کنید.  جهت تشخیص عیب شمعی هایی  که معیوب شده است  را بشناسید، باید به نکات زیر به خوبی توجه کنید:

 

  • لعاب روی چینی

اگر خودرو شما در اکثر مواقع دارای سرعت زیاد باشد  باید به این نکته توجه کنید که در اثر این سرعت بالای خودرو  یک لایه سربی از بنزین بر روی چینی شمع تشکیل می شود و در نهایت  باعث ایجاد یک لایه لعابی به رنگ زرد یا حتی سبز بر روی چینی شمع شده که  تنها راه حل آن تعویض شمع موردنظر باشد.

  • ترک خوردگی چینی

دیگر عاملی که می تواند باعث ترک خوردگی چینی شود، کم بودن میزان اکتان موجود در سوخت است که در این صورت فرایند جرقه زدن  در سیلندر به شدت مختل می شود. اگر صدایی غیر معمول  از موتور ماشین خود شنیدید باید به ترک خوردگی چینی شک کنید.

  • تغییر رنگ چینی

در بنزین ها یک مقداری  مواد افزودنی وجود دارد و معمولا آن ها برای افزایش میزان اکتان سوخت اضافه می شود ولی در اثر آن روی سطح خارجی چینی شمع قرمز یا صورتی می شود.

  • فرسودگی الکترود

در مواقعی که شمع خودرو  دچار آسیب می شود  و شما نسبت به تعویض آن بی توجهی بورزید در اثر آن بی توجهی  ممکن است که الکترود مرکزی آن دچار سوختگی کامل شود.

  • وجود بنزین بر روی شمع

عوامل مختلفی زیادی  ممکن است که سر شمع خودروی به وسیله مقداری از بنزین آلوده شود و باعث ایجاد تغییر رنگ در چینی آن شود و رنگ آن را به  سیاهی متمایل گردد.

  • ذوب شدن الکترود مرکزی

در برخی مواقع شمع  بسیار داغ شده و حرارت آن از حد مشخص شده زیادتر می گردد که در این صورت ممکن است که الکترود مرکزی آن دچار ذوب شدگی شده و باعث ایجاد مشکلی اساسی برای چینی آن بشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *