شمع خودرو

شمع خودرو و عملکرد آن

شمع خودرو چیست؟

خودروهایی که از سوخت بنزین و گازوییل یا گاز  استفاده می کنند بوسیله احتراق در موتور خود نیروی جنبشی خود را جهت حرکت بدست می آورند. این احتراق توسط   شمع موتور صورت می گیرد. شمع خودرو در داخل موتور و بر روی سر سیلندر قرار دارد که پس از ورود سوخت به داخل سیلندر با یک جرقه کوچک باعث انفجار آن می شود. شمع موتور خودرو با یک ولتاژ بالا باعث جرقه در محفظه سیلندر می گردد. این قطعه از قسمت های مختلفی نظیر عایق، الکترود، واشر و … تشکیل می شود.

اساس کارکرد موتور خودرو حرکت پیستون ها داخل سیلندرها است، که این حرکت خطی منجر به انتقال نیرو به سیستم انتقال قدرت و در نهایت به حرکت دورانی تبدیل شده که باعث حرکت چرخ‌ ها و حرکت خودرو می‌شود.

پس از فشرده شدن مخلوط سوخت و هوا در سیلندر خودرو، حال نوبت به ایجاد جرقه‌ای است که این ترکیب را مشتعل کند. ایجاد جرقه در زمان مناسب و باقدرت بالا وظیفه‌ی مهمی است که توسط شمع خودرو انجام می‌شود.

عملکرد شمع موتور خودرو

همانطور که گفته شد، شمع موتور خودرو برای جرقه زنی به ولتاژ بالایی نیازمند است. این ولتاژ بالا از بوسیله کوِئل خودرو تامین می شود. کوئل برق ولتاژ 12 ولت  را از باتری خودرو می گیرد و با افزایش ولتاژ آن در حد چندین کیلو ولت، این جریان را به شمع ها منتقل می کند. این ولتاژ به طور معمولی عددی بین 11000 تا 24000 ولت است که موجب رساندن گازهای به نقطه اشتعال می گردد این جرقه بین الکترودهای مرکزی و جانبی شمع ایجاد شده و ایجاد اشتعال   می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *