شمع خودرو

شمع سرد و گرم

محدوده حرارتی شمع موتور خودرو

در واقع رنج حرارتی و یا همان کد حرارتی شمع موتور میزان حرارت ایجاد شده در شمع موتور در آخرین مرحله از عملکرد آن است.

این دما باید به اندازه ای پایین باشد تا مانع از احتراق پیش از موعد ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق شود ( حرکت ناقص پیستون) و همچنین این دما باید به اندازه ای بالا باشد تا از ایجاد رسوب در سر الکترود جلوگیری کند.

ه این رنج دمایی عملکرد حرارتی شمع موتور گفته می شود. رنج حرارتی نشان دهنده عملکرد مطلوب شمع موتور ماشین در بازه دمایی مشخص است. این بازه حرارتی و یا کد حرارتی به صورت یک عدد بر روی بدنه شمع موتور خودرو درج شده است.(شکل بالا)

عوامل تاثیرگذار بر روی کد حرارتی شمع موتور

  • مساحت سطح و یا طول دماغه عایق حرارتی
  • هدایت حرارتی عایق شمع موتور و الکترود مرکزی
  • ساختار الکترود مرکزی مانند هسته از جنس مس و …
  • موقعیت نسبی سر عایق نسبت به پوسته شمع موتور خودرو

مهمترین فاکتور در تعیین رنج حرارتی در واقع میزان طول دماغه عایق شمع موتور است. شمع گرم دارای طول دماغه بیشتر عایق است. دلیل ایجاد این فاصله در این نوع شمع موتور خودرو برای این است که اتلاف حرارتی کمتری داشته باشد و همچنان داغ بماند.

همچنین دماغه عایق در شمع موتور گرم نسبتا زیاد است که بیشتر در معرض دمای حاصل از احتراق قرار بگیرید. عملکرد شمع موتور خودرو از نوع سرد رفتاری معکوس با شمع موتور خودرو از نوع گرم دارد.

شمع موتور خودرو بر اساس طراحی پیشرانه به دو دسته سرد و گرم تقسیم می شود.

  • شمع موتور سرد

شمع های سرد به دلیل کوتاه بودن قسمت پایه حرارت خود را با سرعت بیشتری از دست می دهند. کاهش دمای سریع شمع موتور به بالا رفتن کیفیت عمل احتراق نیز کمک می کند. شمع های پایه بلندی که دمای آنها دیرتر کاهش می یابد به دلیل مجاورت با گرمای پیستون زودتر از حد مجاز جرقه ایجاد می کنند. احتراق زودرس موجب لرزش موتور و آسیب دیدن قطعات آن می شود. بنابراین، از شمع های سرد در موتورهایی که دمای بالایی دارند استفاده می شوند.

  • شمع موتور گرم

شمع های گرم حرارت حاصل از احتراق سوخت و هوا را بیشتر در خود نگه می دارند. این ویژگی نیز مزایای خاص خود را دارد که از جمله آنها می توان به سوختن و از بین رفتن روغن و کربن رسوب کرده بر روی شمع اشاره کرد. در واقع باقی ماندن رسوبات احتراق قبلی بر روی شمع موجب کاهش کیفیت جرقه زنی و پایین آمدن راندمان موتور می شود. از شمع های گرم در پیشرانه هایی که دمای تولیدی کمتری دارند استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *